Pengikut

Sabtu, Januari 16, 2010

HANYA TAPAK CHIMNEY INI YANG TINGGAL

Tapak Asas Cerobong Asap ( Chimney Foundation)
Tapak bekas Cerobong Asap ini adalah satu-satunya kesan peninggalan Industri kayu balak di Kg. Pangkalan yang masih tinggal, dimana ia dikatakan dibina pada 1959 oleh Syarikat Pembalakan dari Eropah.

Diawal tahun 1990-an, seingat penulis hampir 40% struktur Chimney ini dapat dilihat bentuknya yang mana ia dibina dari kepingan keluli yang paduh dan disokong oleh beberapa potongan kayu balak yang besar.

Tatapi sayang sewaktu kepulangan penulis ke Kg. Pangkalan baru-baru ini, hanya tapak concrete ini yang tinggal. Beberapa orang yang berniaga di kawasan ini memberi tahu, kerancakkan aktiviti besi buruk pada tahun 2003 telah menjadikan satu-satunya tanda mata sejarah kampung ini musnah begitu sahaja.

Sedikit info yang penulis sempat selidiki ketika ini ialah, diantara tahun 1940 hingga 1960an, Kampung Pangkalan, Kunak pada ketika itu hanyalah sebuah tapak kem pengumpulan dan pemprosesan hasil kayu balak sebelum kedatangan Imigran dari Selatan Filipina, Indonesia dan China.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails