Pengikut

Selasa, Jun 28, 2011

Photo From The Past : Pangkalan Mostyn 1962

Ini adalah foto mendiang Prebet Alan Sutherland seorang anggota Tentera Laut Diraja British yang bertugas di perairan Kunak, sewaktu menjalankan operasi memerangi lanun di Teluk Darvel pada 1962.

Tempat beliau berdiri ini adalah dipercayai dimana Balai Polis Kunak berada sekarang. Jika dilihat pada foto ini, tentu saja kita sukar untuk membayangkan suasana balai polis tersebut seperti hari ini kerana pada waktu itu hanya sebuah Pondok Post pengawal sahaja yang disediakan.

Dibelakang tempat prebet Alan berdiri jelas kelihatan serpihan-serpihan kayu balak yang tidak digunakan lagi, dimana pada waktu itu jelas kawasan Pangkalan Mostyn ( sekarang Kg. Pangkalan ) dan sekitarnya adalah tempat pemprosesan dan pengumpulan kayu balak sebelum dihantar ke Pulau Bohayan atau di eksport ke luar negara.

1 ulasan:

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails