Pengikut

Rabu, Februari 22, 2012

Uniknya Tetingkap Bumbung di Pangkalan, Kunak



Pernahkah anda melihat rupabentuk tetingkap ini ditempat lain ?. Penulis pasti agak sukar rasanya untuk kita dapat melihat tetingkap seperti ini lagi di kawasan-kawasan lain khususnya di negeri Sabah, ini kerena rekabentuk ini hanya wujud pada bangunan-banguan rumah kedai papan lama pasca kemerdekaan negeri Sabah sahaja.


Mengikut pengamatan penulis, ia direka sebegitu rupa untuk menerangi ruang tengah premis pada waktu siang yang sedikit gelap dek kerana kiri dan kanan bangunan ini yang disusun rapat mengakibatkan jendela pada dinding agak mustahil untuk dibina.


Cara ia berfunsi pula adalah dengan menggunakan sistem tali takal yang mudah, dimana kedua-dua hujung bilah tetingkap ini akan diikat bagi memudahkan pengemudi menariknya sama ingin membuka atau menutupnya semula.


Photo yang penulis selitkan di atas adalah dipercayai restoran yang terawal wujud di Kg. Pangkalan Kunak yang dulunya dikenali sebagai Pangkalan Mostyn sewaktu aktiviti pembalakan di bumi Kunak berada di zaman kegemilangannya.


Pemilik asal premis ini dikatakan bernama Pak Santiung gelaran bagi penduduk tempatan, penulis kurang pasti nama sebenar beliau dan beliau juga dikatakan seorang berbangsa cina muslim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails