Pengikut

Jumaat, Oktober 08, 2010

THE BAL HOUSE

Dulu masa di bangku sekolah rendah, kalau 'pulangan' sudah - aku dan rakan-rakan yang lain sering melalui tepi jalan ini untuk pulang ke rumah dan memang tidak sah kalau tidak singgah sekejap di tepi pagar ini untuk mencari buah "Kedondong". Dulu ada pokok buah kedondong yang besar di tepi rumah ini sekarang tiada lagi mungkin oleh kerana saiznya yang terlalu besar maka pemiliknya pun telah menebang pokok tersebut 10 tahun yang lepas.

Sedikit fakta sejarah mengenai rumah ini yang sempat saya selidiki, dimana rumah ini mula dibina pada 1967 oleh BAL Plantation Company sebuah syarikat terawal yang menoraka industri kelapa sawit di daerah Kunak. Merujuk orang-orang lama di sini, rumah ini mula didiami oleh sebuah keluarga Inggeris sebelum dijadikan rumah tumpangan dan rumah untuk penjaga kawasan ini.

Kini rumah setengan abad ini dimiliki oleh syarikat konglomerat terbesar di Malaysia iaitu Sime Darby Plantation Bhd. Diharap bangunan usang ini akan terus dipelihara bagi tatapan generasi yang akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails