Pengikut

Jumaat, Oktober 22, 2010

The Earliest Houses

Rumah ini adalah antara kediaman yang pertama sekali dibina di Kg. Pangkalan Kunak yang masih wujud hingga ke hari ini. Pemilik asal rumah ini adalah Tuan Hj. Mat Nor seorang pengusaha bot penarik balak yang berjaya pada ketika itu.

Menurut seorang yang telah lama tinggal di kawasan ini, pada masa itu (mungkin dalam tahun 1960-an) menurutnya, rumah di Kg. Pangkalan tidak sampai sepuluh buah biji jumlahnya pada masa itu, hal ini mungkin disebab oleh kawasan ini dipenuhi oleh timbunan kayu balak dan beberapa bot-bot penarik disamping sesekali akan kelihatan kapal-kapal stim kargo yang berlabuh di hujung pelabuhan kampung ini.
Beliau menjelaskan lagi, kepesatan pertumbuhan penduduk disini adalah bermula seawal tahun 1970 apabila ramai dari pekerja-pekerja pembalakan dan estet pertanian datang bersama keluarga masing-masing dan membina rumah disini ekoran dari kemudahan dan akses untuk mendapatkan keperluan harian lebih mudah jika dibandingkan di tempat lain.

1 ulasan:

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails