Pengikut

Jumaat, Disember 17, 2010

KUNAK : Kedai Bharu


Kedai Bharu adalah pusat perekonomian yang utama di daerah Kunak. Dulunya sebelum kewujudan pekan kecil ini, semua masyarakat di sekitarnya hanya bertumpu di kawasan persisir pantai timur pekan ini atau lebih dikenali sebagai 'Pangkalan Mostyn' bagi mendapatkan barangan keperluan harian atau untuk mendapatkan kemudahan pengangkutan ke Lahad Datu atau Semporna.

Hanya pada penghujung tahun 1960-an barulah Kedai Bharu mula diwujukan apabila Kunak dinaik taraf menjadi Daerah Kecil dibawah seliaan Majlis Daerah Lahad Datu (MDLD).

Kini suasana Kedai Bharu tidak banyak yang berubah sejak sedekad yang lalu, cuma mungkin beberapa kemudahan awam telah dipertingkatkan oleh pihak PBT, manakala yang lain tetap sama walaupun kepesatan pembangunan jiran disebelah sedang giat kedengaran.

Mungkin pihak yang bertanggungjawab harus memikirkan sesuatu untuk cuba menarik lebih banyak peluang yang ada agar Kedai Bharu tidak terus jauh ketinggalan berbanding jiran terdekatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails