Pengikut

Selasa, Mac 02, 2010

Tali Pinggang Keselamatan.....Wang atau Nyawa?


Ini cerita tahun 2007, satu hari penulis tengah tungguh Kancil ( kenderaan sapu / Pairet ) di tepi Kedai emas sungai Wang di Kunak, ceritanya mau pegi rumah kakaku di Madai, biasalah mana ada pengangkutan awam selain ini di daerah Kunak kalau setakat nak pegi Madai atau tempat-tempat sekitar sini, lainlah kalau mau pegi Tawaukah, LDkah adalah Bas atau Van. So mau dibikin cerita kisahnya lebih kurang begini:

Pemandu : Pigi mana.....( sambil dia tunjuk satu arah )

Penulis : Pigi Madai ( sambil sinyum2 masam )

Pemandu : Brapa orang..? satu jak ka?

Penulis : ya bang...boleh ka? ( sambil buat muka kesian )

Pemandu : oklah....tapi kita round-round dulu cari orang...rugibah jalan satu orang

so kami pun round2 lah dalam 3 -4 pusingan dalam pekan tu, adalah 2 orang penumpang yang yg destinasinya sama dengan aku, jadi abang tadi pun teruslah bawa kami ke tempat yg dituju, so dalam perjalanan tu terjadilah dialog seperti berikut, time tu aku duduk depan bersebelahan dengan pemandu.

Penulis : ops lupa pakai tali pinggang ( sambil tanganku menarik tali pinggang keselamatan )

Pemandu : rilek ko geng...ndakda jugak trapik disana ( simpang empat )

Penulis : bang! aku pakai ni ( tali pinggang ) bukan aku takut trapik tapi untuk keselamatan kalau setakat aku kena saman RM300, aku sanggup ba.....tapi persoalanya disini bang, ini melibatkan nyawa kita, nyawa bukan RM300 jak bang....( tengah semangat )

Pemandu : hehehe.....( mukanya macam higblood jak )

Moralnya disini ialah, kita harus ubah cara kita berfikir jangan pakai tali pinggang keselamatan kalau setakat takut dengan pihak berkuasa ( Polis Trafik atau JPJ ), tetapi kita harus fikir pakai tali pinggang adalah untuk keselamatan bukan takut kena saman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails