Pengikut

Jumaat, Februari 11, 2011

GIRAM ESTATE

Simpang ke Ladang Giram

Giram Estate adalah antara ladang pertanian yang terawal dibuka di kawasan Daerah Kunak. Majoritinya dihuni oleh masyarakat suku kaum Kokos dan Bugis yang semamangnya suda diketahui umum sebagai nadi utama penggerak kepada sektor perladangan di kawasan ini.

Menurut kakak saya arwah Bapak juga pernah bekerja di Ladang Giram seawal tahun 70an tetapi tidak lama mungkin bapak lebih tertarik dengan sektor pembalakan barangkalinya.

Mungkin banyak kisah sejarah yang ada di kawasan ini bermula pada penubuhannya hinggalah sekarang yang mungkin orang seperti saya dan anak-anak jati Ladang Giram teringin sangat mengetahuinya, cuma mungkin kurangnya sumber rujukan yang boleh diperolehi.

Seperti siapa individu yang bertanggungjawab membuka dan memberi nama 'Giram' keatas ladang ini ?. Bangunan-bangunan setengah abad juga dikhabarkan masih terdapat di beberapa tempat di kawasan ini, tetapi maklumat mengenainya agak kurang diketahui umum dan harapannya ada diantara pengunjung blog ini diluar sana yang mungkin ada kisah yang menarik yang boleh kita kongsikan disini buat tatapan sejarah dimasa hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails