Pengikut

Sabtu, Februari 27, 2010

SH. IBRAHIM TOKOH PENGAKAP KUNAK

Sharif Ibrahin bin Sharif Jaafar dilahirkan pada 13hb Mac 1933 di Kg. Simunul Semporna, mula bergiat dalam pergerakan Pengakap seawal usia 19 tahun iaitu pada 1952 di Goverment Primary School Sisipan sewaktu bertugas sebagai Guru Muda disana.

Kemudia pada tahun 1957 hingga 1958, iaitu sewaktu menuntut di Magtab Perguruan Kent Kota Kinabalu, bakat dan ketrampilan beliau semakin menyerlah apabila dilantik sebagai Scouts Master oleh pihak Kerajaan British pada ketika itu.


Sh. Ibrahim (x) 1952
Beliau juga adalah orang penting sewaktu menyambut kedatangan Balu Lord Baden Powell, pengasas pergerakan Pengakap Sedunia ke Tawau pada 1960. Sepanjang bergiat dalam dunia pendidikan dan Pengakap, beliau pernah berkhidmat sebagai Pesurujaya Daerah Semporna dari tahun 1961 hingga 1971, Pesurujaya Daerah Tawau 1973 hingga 1980 dan yang terakhir dilantik sebagai Pesurujaya Daerah Kunak merangkap Tim. Pesurujaya Bahagian Tawau dari 1982 hingga 1988, yang mana beliau juga adalah Pesurujaya Daerah Kunak yang pertama.

Sh.Ibrahim (x) sewaktu lawantan Balu Lord Baden Powell ke Tawau 1960

Perhimpunan terbesar pengakap yang pernah beliau sertai ialah Jambori Malaysia ke-3 pada 1974 di negeri Johor. Anugerah Pengakap tertinggi yang pernah beliau terima ialah 'Anugerah Pengakap Setia' pada 1991 di Istana Negeri Kota Kinabalu.

Sewaktu Kembori di Tawau 1974

Sesungguhnya Jasa dan Khidmat yang beliau taburkan dalam pergerakan ini bersama bidang pendidikan yang beliau cintai ini telah melayakkan beliau sebagi Tokoh Pendidik yang utama di Kunak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails