Pengikut

Sabtu, Ogos 15, 2009

Gambaran sekitar Daerah Kunak Abad ke-17

Seperti yang diketahui, sebelum diberi nama Kunak, ia juga dikenali Mostyn dan sebelum Mostyn hanya ada nama Madai dan Tingkayu di dikawasan Kunak kini, yang mana ia terletak dibawah kekuasaan Kesultanan Sulu sejak awal abad ke-16 lagi dan diletakkan dalam satu daerah yang diberi nama Daerah Magindora yang meliputi Kinabatangan di utara dan Tong Talun ( Semporna ) di selatan. Menurut James Francis Warren dalam bukunya 'The Sulu Zone 1768 - 1898' kerancakkan aktiviti memungut sarang burung di kawasan ini ( Darvel Bay ) telah menggamit suku Bugis di Bolongan untuk bertapak sama yang mana perusaahan ini dimonopoli oleh suku kaum Idahan dan Tausug sebagai pembesar yang dilantik oleh Sultan Sulu.

Disamping itu juga aktiviti perlanunan dan perdagangan hamba abdi juga semakin menjadi-jadi akibat dari kepesatan industri sarang burung ini, hinggakan kesultanan sulu sendiri pun gagal membendungnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails