Pengikut

Isnin, Ogos 17, 2009

Telaga Tujuh, Pangi Kunak

Telaga Tujuh' merupakan kawasan yang sering dikunjungi oleh masyarakat sekitar sini ketika tahun 1980-an yang mana sekitar kawasan itu pada masa tersebut mempunyai tanaman semulajadi di sekitarnya dan panorama tersebut mengindahkan lagi suasana anugerah ciptaan Tuhan di situ yang tidak ternilai harganya.

Bagaimanapun, kerancakan pembangunan telah merubah lanskap kawasan sekitar itu yang sekarang ini kebanyakan tanaman pokok kelapa sawit mengelilingi kawasan tersebut .

Telaga Tujuh mendapat nama daripada kewujudan tujuh buah telaga di kawasan itu yang mana dikawasan itu juga terdapat anak sungai yang mengalir dan mengisi' telaga-telaga berkenaan.

"Keunikan yang terdapat pada telaga itu ialah mempunyai saiz yang berbeza-beza dan lebih indah daripada Telaga Tujuh di Langkawi," ujar Salleh yang tidak melepaskan peluang melawat sambil menikmati alam semula jadi.

Menurutnya, sebelum ini, kebanyakan pelancong asing yang datang ke Kunak mungkin hanya mengenali Gua Madai dan Air Terjun Madai yang terletak dalam Hutan Simpan Madai-Baturong.

Walaupun terdapat pembangunan pertanian di kawasan berhampiran, tidak mustahil kawasan Telaga Tujuh itu gagal dibangunkan kerana terdapat keistimewaan dan cerita yang menarik disebalik kewujudan anugerah ciptaan Tuhan di kawasan itu yang boleh memberi inspirasi kepada mereka yang sayangkan alam sekitar dan anugerah Ilahi.

sumber : Mutalib MD

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails