Pengikut

Sabtu, Ogos 15, 2009

TAMADUN PRASEJARAH DITEMUI DI KUNAK

Tahukah anda kawasan daerah Kunak merupakan kawasan penempatan masyarakat pra-sejarah diantara yang terawal di Asia Tenggara, ahli arkiologi mendapati 28,000 tahun dahulu kawasan Lembah Baturong adalah bekas sebuah dasar tasik pra-sejarah yang telah mengering sejak 20,000 tahun dahulu dan kerja-kerja ekskavasi mendapati peralatan seharian masyarakat pada masa itu adalah diantara yang termaju pada zamannya di Asia Tenggara. Tatapi kemajuan Tamadun ini terus menjadi misteri apabila kesan mereka telah lenyap sejak lebih 5000 tahun dahulu.

Penemuan tapak Zaman Purba Baturong ini pada 1987 , telah menjadikan kawasan ini tumpuan para ahli arkiologi dari serata dunia. Tetapi untuk sampai kesini memerlukan jurupandu yang berpengalaman kerana tapak tersebut berada di dalam Ladang Kelapa Sawit dan Koko.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails