Pengikut

Jumaat, Ogos 14, 2009

Perusahaan Ikan Kering di Kg. Pangkalan Kunak

Diantara tahun 80an hingga pertengahan 90an, Daerah Kunak merupakan pengeluar produk Ikan Bilis kering yang utama di Sabah. Dua beradik yang sudah menceburi bidang itu sejak 10 tahun lalu, Sumarti Levu, 30; dan Asmidar, 24; berkata mereka membantu suami masing-masing, Muslimin Parlun, 38; dan Juliadi Mannu, 29; yang memperoleh ikan dan ikan bilis daripada kelong atau lebih dikenali di kalangan masyarakat di sini sebagai `bagang' masing-masing.
"Setiap kali mereka membawa pulang ikan kecil seperti tulai dan rumahan, kami akan membelahnya untuk digaramkan, manakala ikan bilis, dijemur terus.

"Memang kami berhasrat untuk membesarkan perusahaan ini tetapi apakan daya, tiada sesiapa yang datang untuk menawarkan bantuan kewangan," kata Sumarti.

Beliau berkata, ikan kecil dan bilis yang diperoleh daripada bagang suaminya tidak pernah dijual secara terus kepada pemborong, sebaliknya dijadikan ikan kering dan dijemur sebelum dibungkus dan dipasarkan.

Muslimin berkata, beliau tidak pernah merebus ikan bilis yang diperoleh dari bagang, sebaliknya terus dibawa pulang dan dijemur serta dibungkus berdasarkan gred.

2 ulasan:

  1. salam....saya anak jati kunak,duk kg jaya baru,blh x bg harga setiap perkilo ikan bilis dan gred skali.bap saya beli borong antar sjung...utk kterangan ljut tel:0192962294.

    BalasPadam
  2. Wslm en. nasir... maaf sya kurang arif ttg hal ini...apa kata pihak tuan sendiri ke kg.pangkalan dan berurusan secara terus dgn pengusaha berkenaan...terima kasih krn sudi mengunjungi blog ini..

    BalasPadam

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails