Pengikut

Jumaat, Ogos 07, 2009

Site Visit to Mostyn and Binuang Estate, Kunak

Kelmarin( 16hb.04.2009-Khamis ) aku dan Hj. Latif ( Senior Supervisor ) telah diarahkan oleh pihak syarikat ke Mostyn dan Binuang Estate di kawasan Kunak yang dipunyai oleh Syarikat Multi-nasional Negara Sime Darby Plantation Bhd. bagi tujuan Lawatan Tapak ( Site Visit ) untuk projek cadangan beberapa unit blok perumahan pekerja dan Staf ladang. Berdasarkan dalam Tender Ladang Mostyn bakal mendirikan 13 blok x 6 unit manakala Ladang Binuang 7 blok x 6 unit.



Perjalanan kami dari Sandakan bermula seawal jam 8.00 pagi, dua jam kemudian kami tiba di Lahad Datu tetapi tanpa diduga perjalanan ini menjadi terlalu panjang apabila salah satu tayar kereta pacuan empat roda yang kami gunakan telah pecah di persimpangan jalan Assam ke Kunak. Hj. memutuskan agar kami melangsaikan dulu hal tayar ini sebelum meneruskan perjalanan, setelah selesai kami teruskan perjalan tapi jam ditangan menunjukkan pukul 12.30 t.hari maka kami melepaskan dulu hajat dihati ini kerana perut yang kami bawa ini sedang menderita untuk dirawat disalah sebuah gerai ditepi kedai tayar tempat kami menukar tayar tadi.

Tepat jam 2.00 petang kami tiba di Simpang Empat Kunak, tapi temujanji yang kami buat bersama Asst. Manager adalah pukul 3.00 petang awal satu jam dari yang dirancang, kami memutuskan untuk berehat sekejap di sini selama menunggu pukul 3.00 ptg. Sambil menghilangkan dahaga di sebuah restoran berhampiran sempat juga aku bercerita mengenai pekan simpang empat ni dangan Haji, yalah kan aku orang Kunak jadi promotelah sikit-sikitkan.Sebelum 3.00 petang kami meneruskan perjalanan ke Ladang Mostyn lebih kurang 2KM dari pekan tadi ke simpang ladang dan lebih kurang 1KM lagi sebelum sampai ke Pejabat pentadbiran Ladang. Pertama kali sampai kesini cukup menggembiran aku walaupun aku anak jati Kunak tapi aku tidak menyangka dari mini office ladang ini pemandangannya cukup memukau kerana dari sini kita akan dapat melihat hampir keseluruhan kawasan Pekan Kunak yang menghadap Laut Sulu. Lebih kurang 3.30 ptg kami sampai di tapak cadangan projek tersebut ditemani oleh En. Fazrool dan seorang lagi Asst. kawasan ini bagi aku boleh tahan sebab tidak berapa berbukit dan pokok sawit yang terpaksa dimusnahkan juga tidak terlalu besar dalam lingkungan umur pokok 3-4 tahun.Jam ditangan menunjukkan 4.15 petang, kami tidak boleh mengambil masa lama di Ladang Mostyn sebab ada satu tempat lagi yang harus kami lawat iaitu Ladang Binuang kebetulan Asst. tadi ada bagi tahu terdapat satu jalan pintas dari ladangnya jarak lebih kurang 18 Km masa perjalanan lebih kurang 30 minit. Haji dan saya nekad unyuk mencuba jalan tersebut walaupun pertama kali melaluinya. Selepas melalui Pondok keselamatan Polis bantuan kami tiba di pejabat ladang Binuang pada pukul 4.45 ptg, tapi hajat kami tersekat sedikit apabila orang yang kami ingin jumpa iaitu En. Iqbal Senior Asst. terlalu sibuk mujur ada Junior Asst. Mr. Mark yang bagi aku bukan seperti Asst. yang lain yang kurang mesra apabila kami menanyakan soalan, beliau lain sikit walau orangnya nampak gempal dan tinggi tapi layanan terhadap pelawat seperti kami harus diberi pujian.
Tepat jam 5.30 petang kami meninggalkan Ladang Binuang menuju ke Pekan Kunak bagi mengisi minyak dan berjumpa dengan Ibrahim seorang lagi senior supervisor kami yang menyelia satu lagi projek kami di Kunak Refinery kerana ada surat yang harus disampaikan kepadanya. Sebelum meneruskan perjalanan balik ke Sandakan kami singgah menghilangkan dahaga di Restoran Bilal dekat Bangunan Sapang di Pekan Kunak, tepat jam 6.12 ptg kami meneruskan perjalanan dan sampai di Sandakan tepat jam 9.30 malam, syukur kami selamat sampai setelah hampir satu hari dalam perjalanan, risau plak aku dengan anak bini di rumah.

1 ulasan:

  1. boleh bagi ulasan tentang estate yg berada d kawasan kunak? saya memerlukan. tolong infom saya d facebook Tajolz_87@yahoo.com.my

    BalasPadam

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails