Pengikut

Jumaat, Ogos 14, 2009

Tapak Warisan Sejarah di Kunak ?

Mungkin ramai diantara kita penduduk Kunak khususnya yang kurang mengetahui, bahawa terlalu banyak tempat-tempat bersejarah yang ada di daerah Kunak yang boleh dilawati oleh para pelancong domestik atau luar negara. Maka sehubungan dengan itu satu tapak warisan sejarah akan diperkenalkan didaerah ini, bagi merancakkan lagi industri pelancungan di sini.

Semalam Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun berkata, pihaknya juga akan mempertimbangkan untuk menjadikan bangunan Pusat Pentadbiran Peperangan Dunia Kedua Jepun di Kunak sebagai Tapak Warisan Sejarah. beliau berkata demikian di Ibunegeri pada sesi penggulungan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini hari ini.

Menurutnya, pada masa ini sebanyak tujuh projek pembangunan muzium mini dan sebuah muzium utama sedang dilaksanakan di negeri ini di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Katanya, kajian terperinci di Tapak Purba Arkeologi di Tingkayu telah dibuat pada 1987 dan tapak yang berusia 28,000 tahun itu telah diwartakan sebagai Tapak Warisan Purba Arkeologi di bawah enakmen barang-barang kuno dan harta Karun 1977.

1 ulasan:

  1. salam...saya beminat sgt2 nak beli ikan kering knk,blh x bg harga perkilo tiap gred ikan kering.

    BalasPadam

Hanya pengulas/pengomen yang berdaftar dan menyatakan nama sahaja yang akan dibenarkan mengulas/mengomen di ruangan ini dan semua ulasan adalah tanggungjawab si pengulas sendiri, pihak blog adalah tidak bertanggujawab sama sekali..

Related Posts with Thumbnails